Hello!
Welcome to my simple triple blog, i`m Maryam..thanks for visited my blog, nice to meet you, leave your footstep at my cbox, Do follow


Tagboard!


My Post

Ask Me

Thanks Bear

Template 50%: Atin Tory
Editor:rilakuma
Help:
Kerenah study group :/
Wednesday 8 January 2014 | 20:51 | 0 comments



SITUASI 1 

Sikap “tangguh” dalam mengulangkaji.Kadang-kadang kita dah ada “masa”untuk ulangkaji..Tapi...dan tapi..masa itu kita luaNg untuk membuat aktiviti yang lagha..Macam mana kita nak buang sikap tangguh ni?InsyaAllah tanamkan perasaan gembira dalam melakukan tugas.Rancang dan uruslah masa dengan baik. 

SITUASI 2

Study group itu sangat “OHSEM”.. Tapi cara pelajar yang menguruskan “study group” itu yang akan mencorakkan,sama ia membawa kepada kebaikan atau sebaliknya..Tambah2 pula,hanya berdua antara lelaki dan perempuan yg bukan mahram. Dari Ibnu Abbas .a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya. (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim) Ibn Al-Qayyim menulis bahwa, “Sesungguhnya ilmu adalah sinar yang diletakkan oleh Allah di dalam hati, sedangkan maksiat memadamkan sinar tersebut”

SITUASI 3

Bijak mengurus masa. Ibadat boleh dilakukan ikut waktu jika bijak rancang masa sebaiknya. Jangan mencemarkan perkara baik yang kita lakukan dengan unsur “kekurangan keberkatan”

SITUASI 4

Fahami konsep tawakkal yan sebenarnya. Tawakkal atau berserah diri mungkin mudah kita faham maksudnya, tapi tak semudah pelaksanaan dalam hidup. Tawakkal dalam bahasa mudahnya ialah, menyerahkan diri atau urusan kepada Allah SWT dengan sepenuh hati selepas melakukan usaha yang terbaik. Ini merupakan satu takrif yang boleh difahami dengan pantas Usaha?dah usaha ke belum? Tepuk dada, tanya diri Waalllahua’lam


Older Post